Mooie veilingstukjes in Monaco 2 minutes leestijd

1956 Maserati 450S Prototype by Fantuzzi
Na een record-brekende veiling van Amelia Island, staat de volgende veiling in Monaco tijdens de Grand Prix op de rol. Formule 1 bolides, memorabilia en bijzondere klassiekers zullen onder de hamer gaan. Onder de topstukken is een Zagato Ferrari 575 GTZ, Maserati 450S Prototype Bugatti Type 35B Grand Prix en een Toyota 2000GT.

Ferrari 575 GTZ Zagato RM Auctions Monaco 2014Zagato
Creaties van Italiaanse carrosserie-bouwer Zagato zijn goed vertegenwoordigd in Monaco. De Ferrari 575 GTZ Zagato is ontworpen voor de Japanse verzamelaar Yoshiyuki Hayashi en gepresenteerd tijdens het 2006 Villa D’Este Concours d’Elegance. Naast de originele auto, zijn er nog 5 extra gebouwd met elk een prijskaartje van rond de € 1,5 mln. De veilingmeester van RM Auctions verwacht nu een bedrag tussen de € 880.000 en € 1.050.000 voor de auto. Iets goedkoper zal de DB7 Zagato zijn (est. € 120.000 – € 160.000), tevens een stuk meer ingetogen dan de 575 GTZ. De derde Zagato creatie is een van de mooiste auto’s op de veiling, een Lancia Flaminia Sport uit 1959 (est. € 325.000 – € 400.000).

575
De 575/599 modellen zijn erg goed vertegenwoordigd op de veiling, inclusief de bijzondere 575 SuperAmerica en 599 SA Aperta. Andere Ferrari’s zijn de 250 GTE 2+2, een F50 en het vorige vlaggenschip, de Enzo.

1956 Maserati 450S Prototype by Fantuzzi rearTopstuk
Maar met afstand het topstuk van de veiling, is de 1956 Maserati 450S Prototype by Fantuzzi. De auto heeft mede dankzij een fantastische geschiedenis, een geschatte opbrengst van tussen de € 4.000.000 en € 5.500.000. De wagen begon zijn leven als 350S Mille Miglia racer met Sir Stirling Moss achter het stuur en navigator Denis Jenkinson, die niet goed eindigde. Dankzij weigerende remmen klapte de auto tegen een boom, de auto leek afgeschreven. Toch werd de auto gerepareerd en verbeterd tot 450S om een jaar later mee te doen aan de 1000 Km van Buenos Aires, met wederom Sir Stirling Moss achter het stuur en dit keer Juan Manuel Fangio als 2e rijder. In hetzelfde jaar kwam de auto weer uit in de Mille Miglia en crashte wederom. In 1965 werd de auto zonder motor verkocht om in 1987 weer de Mille Miglia aan te doen die was omgedoopt tot tourrit, dit keer overleefde de auto.



Categorie(ën)